Znate kako počinje ona uvodna rečenica kad dođete na sastanak liječenih alkoholičara: „Ja sam Pero Perić i imam problem sa alkoholom“?

Isto bi se moglo primjeniti i na emocionalno prejedanje (namjerno stavljam riječ „prejedanje“ jer kad su emocije u pitanju onda nikako ne možemo govoriti o jedenju). Znam da će mnogi reagirati na gornju rečenicu ali zadržavam pravo na pristranost.

Naime, ja sam emocionalna izjelica. Točnije, patim od epizoda emocionalnog prejedanja. Srećom, uspijem te epizode držati pod kontrolom, ali činjenica da one postoje stavlja me u grupu svih prejedača.

ŠTO JE TO EMOCIONALNO PREJEDANJE?

Emocionalno prejedanje je jedenje bez osjećaja gladi. Netko bi pitao, pa zašto jedeš ako nisi gladan? Eh, da je sve tako jednostavno, na ovom svijetu nebi bilo niti jedne osobe sa viškom kilograma.

Dakle, emocionalna glad za razliku od fizičke gladi uzrokovana je nekim osjećajem, emocijom. Zato se i zove emocionalna glad. Je li to neki potisnuti osjećaj iz djetinjstva ili neki nedavno izazvani osjećaj sasvim je svejedno. I jedan i drugi jednako jako udaraju.

Za razliku od fizičke gladi, emocionalna glad ne može se utažiti. Čak i ako pojedete ono za čime žudite, i dalje ćete biti gladni. I nastavljat ćete jesti sve više i više, dok se ne zgadite sami sebi. Da, dobro ste pročitale… dok prema sebi ne osjetite osjećaj gađenja, krivnje, ljutnje, bijesa, razočaranja jer evo, još jednom ste sve upropastili. I opet ispočetka…

Najgore od svega je to da dobar osjećaj koji imate dok jedete hranu za kojom žudite nestaje čim ste je pojeli. Ali nema osjećaja zadovoljštine nego želite još i još. Dobar osjećaj nas je brzo napustio i ostavio nas u još dubljem ponoru nego što smo bili na početku. Emocionalno prejedanje samo potiskuje osjećaje. Ne mijenja ih niti rješava.

Mnogi od nas su emocionalne izjelice. Ali čini mi se da u tome ipak prednjače žene. Razuvjerite me ako sam u krivu.

Pogledajte samo PMS…što je sve jedna žena u stanju pojesti za vrijeme PMS-a? Hrpu procesuirane, masne ugljikohidrataste šećeraste hrane. Psssst…javite mi kad ste posljednji put imali takvu epizodu..neću nikome reći J.

ŠTO UZROKUJE EMOCIONALNO PREJEDANJE?

Kao što sam gore već spomenula, emocionalno prejedanje uzrokuju emocije. Takvim prejedanjem nemamo potrebu utažiti glad za hranom nego nečim drugim. To može biti rješavanje stresa, nemira, rastresenosti. Može biti i bijeg od nečega. A može biti i zadržavanje osjećaja kontrole.

Važno je zapamtiti: nikada se ne radi o hrani za kojom žudimo. Radi se o tome da nam ta hrana daje mogućnost izbjegavanja nečega. Najčešće suočavanja sa istinom.

Nedavno sam čitala o zgodnom (i pouzdanom) testu kojim možete odrediti radi li se o emocionalnoj ili fizičkoj gladi. U tom trenutku zapitajte sebe biste li pojeli i brokulu da vam je pri ruci. Ako da, onda ste zaista gladni. Ako ne, e onda ste emocionalno gladni.

KAKO SE RIJEŠITI EMOCIONALNE GLADI (I PREJEDANJA)

Prvi korak u rješavanju emocionalne gladi jest da smo svjesni da ona postoji. Kada postanete svjesni neke problematične situacije, lakše nam je pripremiti se kada se ona slijedeći put pojavi.

Evo situacije: dolazite s posla umorni i frustrirani i umjesto da otvarate frižider da vidite ima li što slatkog za smazati, postavite si pitanja:

  1. Što me zapravo muči?
  2. Što mogu u vezi toga učiniti?
  3. Zašto nešto ne učinim u vezi toga?

I tako shvatite da ste ljuti zato što vam je kolegica otišla na bolovanje baš kad vam je najviše trebala i da ste zbog toga morali sve odraditi sami.

Znači umjesto da kažemo sami sebi da smo ljuti ili frustrirani, kažemo si: „Ljuta sam što sam sav posao morala odraditi sama.“ Ili: „Povrijeđena sam jer se mi je xy rekla nešto što me zaboljelo.“

Jer vidite, kad se emocionalno prejedamo biramo biti nemoćni. I to na način da ulazimo u trans jedući. U takvom transu sve je super. Nismo više toliko fokusirani na to što nas muči nego na hranu koja je taaaako fiiiiina.

Međutim, kad smognemo snage i priznamo si zašto se osjećamo tako kako se osjećamo, ulazimo u kontrolu. Nismo više u transu. I što smo više svjesni razloga zbog kojeg se osjećamo loše (i onoga što bismo u vezi toga trebali učiniti) imat ćemo sve manje i manje potrebe za prejedanjem.

Drugi način za ublažavanje emocionalnog prejedanje jest da unosimo sve nutrijente koji su nam potrebni na dnevnoj bazi. Jer ako svega ima dovoljno u organizmu, manja je potreba da nešto nadoknađujemo prejedanjem. A to ćemo postići da se pridržavamo odgovarajućeg plana prehrane i pijemo dovoljno vode.

Razvila sam program za žene koje imaju više od 20 kilograma za skinuti. Po mom mišljenju to su žene koje su vrlo osjetljive na svoje stanje i zato se ne upuštaju lako u neki od programa. Ali ja sam tu da ih vodim, da ih ohrabrujem i podsjećam da je moguće živjeti bolji, zdraviji i kvalitetan život.

Želite li moju podršku i podršku žena koje su na istom putu kao i vi, s istim izazovima i emocijama javite se na program Fit Lady 20+kg i dat ćemo sve od sebe da se već na ljeto osjećate puno puno bolje.

Za sva pitanja u vezi vježbanja i mršavljenja, slobodno mi se javite na suncana@budifitmama.hr. Bit će mi drago da vam mogu pomoći.

Vaša Budifitmama Sunčana

Prati me putem newslettera

Prijavite se na Budifitmama newsletter i besplatno preuzmite svoj priručnik “Kako postići bikini tijelo”