Laneno ulje – najbogatiji biljni izvor omega-3 masnih kiselina

Laneno ulje

Nakon priloga o kokosovom ulju, zauljit ćemo našu stranicu i poboljšati naše zdravlje lanenim uljem. Zašto bismo trebali laneno ulje uključiti u svoju svakodnevnu prehranu? Je li u redu da na njemu kuhamo? Je li istina da ima više omega-3 masnih kiseline od ribljeg ulja, no da krivim skladištenjem brzo i lako kvari? Odgovore na ova i mnoga druga pitanja doznajte u nastavku!

Sjemenke lana sadrže vitamine B, C, E, fitosterole, kalcij, selen, bakar, željezo, cink, natrij, magnezij, fosfor i kalij. Lan je prirodni biljni izvor visokih koncentracija esencijalnih masnih kiselina, dijetalnih vlakana, esencijalnih aminokiselinaa, a sjemenke su najbogatiji biljni izvor lignana, važnih antioksidanasa.

Pored masnih kiselina koje se kriju pod nazivima omega-6 i omega 9, a više od 50 % masnoća sadržanih u lanu, čine omega-3 pa tako laneno sjeme nosi titulu najbogatijeg biljnog izvora omega-3 masnih kiselina. I da – lan ih ima dvostruko više od ribljeg ulja.

Želimo li konzumirati sjemenke lana, bilo bi dobro samljeti ih kako bi tijelo moglo iskoristiti njihovu punu vrijednost. U bocama nalazimo laneno ulje. No, nemojte kuhati na ovom ulju, jer nije termostabilno pri višim temperaturama te se njegove korisne, masne kiseline tada raspadaju na štetne tvari.

Želite li ga konzumirati na dnevnoj bazi, možete odabrati i ulje u kapsulama. Želite li ga pak konzumirati kao ulje iz boce, ne zaboravite da je preporučeno uzeti jednu do najviše tri žlice. Recimo, možemo njime zauljiti salatu. Okus je blag, ugodan, pomalo orašast, nema nekog posebnog mirisa. Čest recept je da u svježi ili posni sir (uz malo (himalajske) soli ili čili papričica) stavimo žlicu lanenog ulja i sve to dobro pomiješamo. Rezultat je zdrav doručak koji nam pomaže regulaciji tjelesne težine, a tako ćemo ipak izbjeći konzumaciju ‘ulja na žličicu’ (nije to baš svima prihvatljivo).

Koristi lanenog ulja

Redovita konzumacija lanenog ulja ima bogato, ljekovito djelovanje. Ističemo djelovanje na:

  • smanjuje tegobe kod dijabetesa
  • stabiliziranjem šećera u krvi
  • može pomoći kod gubitka viška kilograma
  • stanice raka, naročito rak dojke, jajnika i prostate
  • preventivno na pojavu moždane kapi
  • aterosklerozu
  • srčane tegobe
  • bolove u zglobovima i artritis
  • hipertrofiju prostate
  • upalu mokraćnog mjehura
  • nastanak žučnih kamenaca
  • probavu (blaga laksativna svojstva, sjemenke imaju snažnije djelovanje od ulja)
  • metabolizam masnoća u tijelu
  • simptome ekcema, psorijazu, akne, glatkoću i blistavost kože
  • imunitet i slobodne radikale
  • simptome menopauze
  • kosa, koža i nokti će vam biti i izgledati zdraviji

Vanjska primjena

Laneno ulje može svoje dobre učinke pokazati i nanošenjem na kožu. Koristi se za zacjeljivanje ožiljaka, kod opeklina, upala, ekcema, psorijaze, kožnih osipa (no, ne smije se nanositi na otvorene rane). Može riješiti problem suhe i ljuskave kože.

Čuvanje

Laneno ulje je osjetljivo, sklono oksidaciji. Kako ćemo znati da se pokvarilo i da su se oslobodili štetni sastojci? Nećete uopće sumnjati da ga trebate baciti jer će biti neugodnog okusa i oštrog, lošeg mirisa. Zato ga treba čuvati u hladnjaku, dobro zatvorenog. I ulje u kapsulama također kao i vrećicu sa sjemenkama.

Tekst: Stefani P. Srebačić (Copywritting by Memorabilia d.o.o.)

Doznali smo i…

Lan ima jako lijep plavi cvijet – no, ono što je nama važno i zanimljivo su njegove sjemenke, koje možemo konzumirati, ali od kojih se ujedno hladnim prešanjem dobiva ulje korisno za naše zdravlje.

Početkom 20. stoljeća lan je bila vrlo popularna biljka u našim krajevima jer se koristila za izradu odjeće u kućnoj radinosti. Sjemenke lana sadrže i lignin i druga vlakna. Lignini smanjuju rizik nastanka raka dojke i jajnika, jer umanjuju aktivnost estrogena, glavnog spolnog hormona žene, potencijalnog pokretača malignog rasta. Mljevene sjemenke lana možete umiješati u gotovo sve – od krem i ragu juha, preko mljevenog mesa, pirjane piletine, variva, kruha i peciva do jogurta ili mliječnog shakea. No, Sunčana nas upozorava: “Sjemenke treba samljeti neposredno prije konzumacije – ne mogu stajati npr. u staklenci.”

Laneno ulje, dobiveno postupkom hladnog prešanja ne smije se zagrijavati, jer dolazi do negativnih promjena u njemu i gubi svoja ljekovita svojstva, dapače, postaje opasno za zdravlje. Stoga se ono dodaje u svježe namirnice ili u već zagrijanu gotovu hranu. Može se dodati salatama, pokapati njime kuhano povrće, pripremiti salatne preljeve i marinade.

Laneno ulje jedan od najvažnijih regulatora ženskih hormona i preporučuje se ženama svake dobi. Uostalom, s godinama imamo sve veću potrebu za omega kiselinama.

Želite li vitko tijelo do Novogodišnje noći pridružite se izazovu: Novogodišnji izazov: Mala crna haljina!

Prati me putem newslettera

Prijavite se na Budifitmama newsletter i besplatno preuzmite svoj priručnik “Pet najboljih vježba protiv celulita”

2018-11-12T19:56:13+02:00